Burn-out voorkomen – deel 2

Burn-out voorkomen en leren voelen?

Burn-out voorkomen Clarity Proces AmsterdamWanneer je tegen een burn-out aanloopt, zul je naast ontspannen ook weer moeten leren voelen. Ik hoor vaak klanten in mijn praktijk zeggen, als ik aangeef dat ze moeten gaan ontspannen: ‘ja maar, dat kan écht niet. Daar heb ik geen tijd voor.’ Maar alleen als je enigzins kunt ontspannen, kun je ook weer gaan voelen.

Pijn wordt opgevangen

Wil je een burn-out voorkomen, is het zaak om weer te gaan leren voelen. Spieren in je lichaam (rug, nek etc.) zitten vaak helemaal vast omdat er niet meer gevoeld wordt. Je zou kunnen zeggen dat de spieren de emotionele pijn ‘opvangen’. Het is niet makkelijk om na jaren je gevoel te hebben opgevangen met je lichaam er weer contact meer te maken. Maar er zijn zeker mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld terecht bij een emotioneel lichaamswerker, een haptonoom een psychosynthese gids of een coach in het Clarity Proces. Al deze trainers hebben verschillende manieren om je weer aan het voelen te krijgen.

Adem!

Die spierpijn kan je verder helpen. Die pijn ‘zegt’ namelijk iets. Ik vertel je hoe je pijn je kan verder helpen?

  • Ga goed op een stoel of meditatiekussen zitten. Voel dat je stevig zit en gedragen wordt door de stoel en/of de grond. Doe je ogen dicht en concentreer je op je ademhaling. Adem wat dieper en langer dan gewoonlijk. Het is belangrijk om gedurende de hele oefening diep te blijven ademen!
  • Ga dan met je aandacht naar de plek waar het pijn doet. Blijf hier even bij met je adem. Dan geef je die plek toestemming om groter te worden. De pijn mag dus een groter deel van je lichaam innemen. Jij blijft met de focus bij je adem.
  • Open jezelf er dan voor dat onder deze pijnplek een emotie zit. Misschien voel je tranen opkomen of boosheid. Het kan van alles zijn. Laat deze emotie er ook zijn. Adem door.
  • Als de emotie is weggeëbt, ga dan nog eens terug naar de oorspronkelijke pijnplek. Hoe is het daar op dit moment mee?
  • Herhaal, indien nodig, dit proces en sluit anders af door langzaam je ogen weer te openen.

Hiermee kun je vandaag nog aan de slag om te leren voelen. En je zult zien, dat na het doorvoelen van je emotie, je lichaam een stuk meer ontspannen is.

Dit blog is in 2016 gepubliceerd in www.bodyandmind.amsterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *